Lastega Itaalias, San Marinos ja Vatikanis

Olin Itaalia reisi pärast väga põnevil. Läksime vaid enda perega ehk suvel 2-aastaseks ja 4-aastaseks saavate poisipõnnidega. Plaan oli kõigepealt olla Põhja-Itaalias Garda järve ääres, käia seal lõbustusparkides, siis sõita Veneetsiasse, siis San Marinosse ja lõpetada oma reis Itaalia keskel – Roomas ja Vatikanis. Selles posituses kirjutangi, kus me käisime.

Kuidas lastega reisida oli?

Reisipäeva hommikul otsustasin, et loobume päevasel ajal väiksema mähkmetest, sest.. ega viimasel ajal neid päevasel ajal eriti ei kulu, ta käib ise potil kodus olles ja kodust väljas on hea pidamisega. Pluss soojal maal mähkmetega olla tundub kohutav. Läks päris hästi. Korra päevas tuli esimesed päevad püksi, aga ülejäänud u6 korda päevas, mis ta häda tegi, õnnestusid õigetesse kohtadesse. Õues enamasti pissis muru peale. Ööbimiskohtades ja ööbimiskohast väljas kasutasime kodust kaasa võetud suurele potile asetatavat potirõngast. 👍🏻

Lapsed olid väga tublid. Natuke hotellides kaasa võetud mänguasjade pärast kaklesid, sest suurem ei taha oma asju jagada, aga muidu olid nad väga head reisikaaslased. Ju neil oli põnev.

Itaalias väga teisi lapsi me ei näinud. Eriti Rooma ja Veneetsia olid ikka täiesti laste vabad. Lastega turiste oli ka minimaalselt. Võib-olla on sealsed kohalikud lapsed kõik varakult lasteaias? Või stiilsed itaallannad ei saa enam lapsi?

Palju maksis?

Mees maksis ööbimised, lennupiletid, autorendi ning mina kohapealsed kulud. Seetõttu tean rääkida vaid kohapealsetest kuludest.

• Lõbustusparkides oli kallis, näiteks maksis üks hot-dog 10 eurot, õhtusöök hotellis kaks täiskasvanut ja laps 80 eurot. Ostsime ka poest süüa, aga hinnad olid kallimad kui Eestis.
  • Veneetsia oli ülikallis. Näiteks privaattakso apartmenti – u 15 minutit – 90 eurot, õhtusöök 100 eurot, pasta/pitsa lõunasöök – 60 eurot, kolm jäätist 12 eurot, hommikusöök kohvikus – omlett 15 eurot. Lauda istudes lisandus kõigile hindadele 12% teenindustasu ja iga inimese pealt veel lisaks 1,5-2 eurot. Seega kaasa ostetavast 1,8 eurosest võikust sai lauda istudes sujuvalt 6-8 eurone amps.
  • San Marino oli odav. Lõunasöök 35 eurot.
  • Roomas oli hinnaklass enam-vähem. Natuke kallim kui Eestis.

1.PÄEV

Lendasime Tallinn-München-Verona. Esimene lend oli äkki 3h ja teine 1h. Mina olin väiksema lapsega ja mees suuremaga. Minul oli lihtne, sest väiksem esimese lennu magas lõunaund ja teine lend ma ei teagi, mis ta tegi. 😀 Aeg läks nii ruttu, et jõudsime vaadata kaks raamatut, süüa ühe lennukis antud küpsise ja siis piiluda natuke aknast välja. Veronast rentisime auto ja sõitsime u 30 minuti kaugusel asuvasse Gardalandi hotelli.

Gardaland on Itaalia suurima järve – Garda järve – kõrval asuv Itaalia suurim lõbustuspark. Me ööbisimegi selle lõbustuspargi hotellis. Esimesed kaks ööd olime Peppa Pig toas ja järgnevad kaks ööd Džungli teemalises toas. Sellised temaatilised toad ei ole odav lõbu, aga olid tõesti väga toredad. Tubade hinnas oli hommikusöök, kahe päeva pargi piletid ja Sea Life meremaailma piletid. Hommikusöök oli maitsev.

2.-3.PÄEV: Gardaland ja Sea Life

Gardalandi lõbustuspargis olime kaks päeva. Park oli suur ning mind väga-väga üllatas, et väikestele lastele oli nii palju atraktsioone, kus nad said käia. Tavaliselt on parkides kaks-kolm atraktsiooni, kuhu nii väikesed saavad minna, aga seal oli vähemalt 10 aktraktsiooni ja seda lisaks eri temaatikaga mänguväljakutele. Pluss neile pakuvad sama suuri emotsioone ka kõiksugu luukere dekoratsioonid, kujud, kollinäod jne.

Varsti 4-aastaseks saavale Väikemehele meeldis enim Piraadi teemaline paadisõit (väga sarnane Disneylandi Kariibi mere piraatide sõidule) ja üks rongisõit, kus olid erinevad maiusekujud. Peagi 2-aastaseks saavale Rõõmupallile meeldisid enamik sõitudest. Ta ei soovinud enamikelt atraktsioonidelt maha tulla. 😀 Ütles: “Veel.” Pluss tema on meil see laps, kes tahab ka maskottidele minna tere ütlema ja patsu lööma. 😀 Üks rööviku teemaline üpris kiire Roller Coaester oli ta lemmik, aga ka Sea Life akvaariumid tekitasid rohkelt positiivseid emotsioone.

Käisime mehega korda mööda ka karmimatel sõitudel. Enne reisi hästi pelgasin, et kuidas see küll õnnestub, aga õnneks oli rahvast pargis pigem vähe ja seetõttu ka järjekorrad polnud pikad. Saigi 5-10 minutiga sõidu tehtud samal ajal, kui mees lastega jäätist sõi või järgmisele mänguväljakule suundus. Meeldejäävad olid just avatud Jumanji sõit, rapid rivers sõit ja 90 kraadise kukkumisega Ameerika mäe sõit. Toit oli tüüpiline lõbustuspargi toit: kallis ja mitte kuigi maitsev.

4. PÄEV- Garda järve ääres ja loomapargis

Olin kuulnud, et Garda järv on üks imeline koht, et seal on nii ilus, aga ma ei tea, kas me lähenesime järvele valest küljest, aga minus see vaimustust ei tekitanud.

Pidasime seal pikniku, lapsed mängisid mänguväljakul ja rannas. Ilmaga väga vedas: 25 kraadi ja päike, aga meil iga päev ilmaga. 😀

Lõunaune magasime kõik autos ning edasi suundusime loomaparki. Loomapark oli hiiglaslik ja väga ebatasase maastikuga ehk üks pidev mäkke ronimine. Aga samas loomade eluolu oli seal väga hea: väga mõnusad suured aiad ja rohkelt loomalapsi, mis peaks olema loomaaia headuse näitaja.

5. PÄEV – Movieland lõbustuspargis ja Veneetsias gondliga sõitmas

Tänu vara ärkavatele lastele olime esimestena kohal, kui Movieland park kell 10 hommikul avati. Seal selgus, et paljud show-d toimuvad päeva jooksul vaid korra, mistõttu jäi meil seal palju nägemata.

Hästi tore oli see, et isegi, kui oli märgitud, et alla 100cm pikkune 22-kuune Rõõmupall sõidule ei saa, siis tegelikult vanemaga koos ikka sai. Näiteks käisime koos dinosauruste sõidul ja action sõidul, kus olid mitmesugused eriefektid. Lastele meeldis enim laste kollimaja, mis oli minu arvates päris hirmus, aga nad tahtsid sinna mitu korda minna seega ju ikka meeldis. Ja kohustuslik jäätise söömine.

Poiste lõunaune ajal sõitsime 1,5h kaugusel olevasse Veneetsiasse. Käisime lähimas toidupoes, parkisime auto parkimismajja ja ööbimiskoha omanik tuli meile paadiga vastu. Ühistranspordi paadiga sõites oleks kulunud üle 1h, ent selle paadiga saime lisatasu eest 15minutiga ööbimiskohta.

Öökohaks oli meil Residence San Marco 4-toaline apartment, mis oli mõnusalt avar ja väga heas asukohas.

Reisile kaasa võetud mänguasjad, et lapsed ka ise toimetaksid:

Õhtul jalutasime Veneetsia hinnatuimatesse šokolaadipoodidesse, kommipoodi ning sõitsime Gondliga. Viimane on jube kallis lugu: 30 minutit maksab 100 eurot. Mees käis pikalt peale, et ikka läheksime. Mul oli rahast nii kahju, aga noh.. nüüd sai asi tehtud.

6. PÄEV – Veneetsias kunstinäitusel

Täna oli kunstipäev. Käisime maailma TOP kunstinäitusel Biennale Venice, mis toimub üle aasta. Üks aasta arhidektuuri näitus ja teine kord skulptuurid/maalid. Näitus avatakse mais ja kestab kuni novembri lõpuni. Kunsti leidub kõikjal linnas, näiteks parkides on skulptuurid, õle linna on tasuta kunstinäitused ning kahel suurel alal olid koondatud enamik näitustest. Sinna suundusimegi. Esimeses olid suured paviljonid ehk majakesed, kus iga riik oli välja pannud ühe kunstniku tööd. Käisime ka Eesti majas. Oli veidraid, ilusaid, tehnoloogiaga kui ka hirmsaid töid. Ühesõnaga on tegu iga kunstihullu unistusega. Minu lemmik töö:

Meie pere suurimad kunstihuvilised on lapsed. 🙈😆

Kuna näitused avati alles kell 11, siis enne seda käisime erinevates parkides ja mänguväljakutel. Mind üllatas, et Veneetsias leidub nii palju rohelust.

Kui paviljonid vaadatud, siis suundusime järgmisele suurele kunstialale. Ausalt öeldes oli pärast 5h kunsti mul sellest täiesti kopp ees. Tõesti liiga intensiivne. Kõik see deep muusika.. Lisaks õhtuks jalad lõid tuld, sest olime tõesti terve päev kõndinud. Vot sulle puhkust!

7. PÄEV – Veneetsia muuseumid ja Murano saarel

Täna me kõndisime ja kõndisime ja kõndisime. Jalutasime läbi mitme kvartali. Uskumatu, et Veneetsia nii suur on. Kuna Veneetsias on rohkelt sildu, siis mehe jaoks tähendas see pidevalt lapsevankri tõstmist.

Sõime jäätist, käisime Leonardo Da Vinci muuseumis ja Loodusloo muuseumis. Mõlemad olid ok, ei midagi super erilist.

Kella 13.30 ajaks jõudsime sadamasse, kust viis laev Murano ehk klaasipuhujate saarele. Seal käisime lühikesel tuuril, kus näidati, kuidas Murano klaasimeister valmistab ilusaid klaasist esemeid. See meeldis meile väga!

Jalutasime saarel ringi, sõime restoranis kala ja uudistasime imeilusaid klaaskujukestega poode. Kuna Sten kogub klaasmunasid, siis loomulikult pidi ta ühe sealt endale ostma. Kõik oli väga kallis: 1cm suurune kujuke 10 eurot, peosuurused kujukesed 50-75 eurot.

Kitsad tänavad:

Veneetsias on peamiselt jäätisepoed, kuulsate disainer poed ja maskipoed. Meil oli kaasas ka suur maskide fänn:

8. PÄEV – Veneetsia vaatamisväärsused

Täna oli turismi päev, sest käisime mööda Veneetsia TOP vaatamisväärsusi.

Hommikut alustasime Doge paleega: meeletud seinamaalingud, põnevad vangikongid.

Seejärel käisime peaväljakul oleva torni tipus, kus avanes vaade Veneetsiale. Siis raamatupoodi/muuseumisse Libreria Aqua, kus hoiti raamatuid vannides, et vältida raamatute hävinemist veeuputuste ajal. Astusime sisse ka maskipoodidesse, sest 22-kuune Rõõmupall on nende suur fänn: iga maski vaja proovida.

Lõuna ajal oli kohustuslik jäätise söömine ja pasta.

Siis suundusime etteostetud piletitega kunstimuuseumisse Collezione Peggy Guggenheim. Minule see erilist muljet ei jätnud, aga Stenile meeldis.

Pärastlõunaks läksime uude hotelli, kuhu Sten oli hommikul kohvrid viinud. Pidime ööbimiskohta vahetama, kuna reisi kuupäevad vahepeal muutusid ja eelnev ööbimine oli juba selleks päevaks broneeritud. Magasin seal natuke koos Rõõmupalliga lõunaund. Üldse tema lõunauned on meil kulgenud päris sujuvalt: on maganud vankris kusiganes ja millal iganes 1,5-2,5h. Ei mingit muret ta lõunaunedega.

Laste ööune ajal sõitsime autoga 3h kaugusel olevasse San Marinosse. Ööbisime City of San Marinos ehk mäe tipus olevas hotellis Titano Suites, kuhu sõit autoga oli minu jaoks õuduste õudus. Mägede tippu sõitmised ajavad mul alati südame hästi pahaks. Õnneks poisid magasid. Tavaline on see, et viimased 20 minutit mäkke sõitis Sten u 2km tunnikiirusega, mul autoaken lahti ja vahepeal tegime ka peatuse, et saaksin toibuda.

9. PÄEV – San Marinos

San Marino on üks huvitav pisike rikas riik olles ümbritsetuna Itaaliast. See jättis meile tõesti hea mulje.

Kuna üks meie pisikestest alustas päeva kell 6.30, siis olime kella 9-ks juba hommikust söönud ja seiklusteks valmis. Kõigepealt käisime Gondelliftiga sõitmas, siis läksime muuseumitesse: Vampiiride ja libahuntide muuseum, Piinamismeetodite muuseum, Kummaliste asjade muuseum ja vaatasime San Marino ajalugu filmina.

Jalutasime veel parkides, käisime vannipardikeste poes (terve pood on täis erinevaid vanni parte), läbisime matkaraja ja käisime ühes kindlus-tornis. Lastele pakkusid enim rõõmu erinevad mardikad, liblikad, sipelgad. Ja erinevalt Veneetsiast oli kuulda linnulaulu. Seda lisaks imelisele vaatele, mis avanes mäe otsast.

Õhtul laste une ajal alustasime sõitu Rooma suunas ja see oli jube: 5h käänulisi teid ja ehitustöid täis kiirteed.

10.-12. PÄEVAD – Roomas ja Vatikanis

Ööbisime Rooma kesklinnas olevas apartemendis. Ma ei olnud varem Roomas käinud, aga ma ei saa öelda, et see oleks olnud mu lemmiklinn. Ma ei oska isegi öelda, miks see mulle nii ei meeldinud kuigi käisime päris palju ringi ja avastamist oli rohkelt. Kus me siis käsime?

• Rooma loomaaias – oli üllatavalt suur.
  • Collosseumi juures
  • Kunstimuuseumis
hobuse tagumikud ühendatult – kunst
  • Parkides mänguväljakutel
  • Laste mängutoas
  • Minigolfi mängimas.
  • Maxima shoppingkeskuses – Itaalias on väga ilus riidekaup.
  • Luneur lõbustuspargis. Se oli väike park, kus oli väikestele palju sõite. Sellised üpris tüüpilised süda-pahaks-ajavad keerlevad sõidud, mida Rõõmupall armastab!

Vatikanis – uskumatu, mis aarded on see kristluse peastaap endale kahmanud. Meeletult kõiksugu maale, münte ja skulptuure! Võimas! Vedas, et lastega pered ei pidanud pikas järjekorras seisma. 🙂

Kokkuvõttes ei ole Itaalia endiselt mu lemmikmaa, aga eriti Gardalandi lõbustuspark ja San Marino meeldisid mulle väga. Reis oli nagu trennilaager, sest kõndisime meeletult palju, aga samas lapsed uinusid õhtuti hiljemalt kella 20-ks, seega oli päevane pingutus seda õhtust vaba aega igati väärt. Ja no ilm oli ka super: 25-39 kraadi. Ei kujuta ettegi, mis põrgukuumus seal veel suvel on, sest praegu oli juba piiri peal kuum. Reis oli väga tore, aga kodus on ka hea. 🙂

About the author

Comments

1. Milline riik on olnud seni teie lemmik sihtkoht reisimiseks?

1. Tere, Kristiina!

Lapsega reisides on lemmikuks olnud Island. Seal oli nii maitsev toit, palju ilusat loodust, kuumaveeallikates laps väga nautis kuuma vett ja endal oli ka väga mõnus. Negatiivseks oli see, et Island on jube kallis riik.

Aga kahe lapsega tõesti üllatas eelmisel suvel Soome ja Lõuna-Eestisse tehtud reisid olid ka lemmikuks.

Ja linna kesksed reisid nagu meil oli, ei saa vist olla lastega reisides lemmikuks. Ringreis veel, aga lastel on ikka vaja loodust ja avarust. 🙂